FANDOM

על דיבור יפה, ונעים לשומעים - בשפה העברית

חזרה לדף (הראשי) עברי! דבר עברית!

הקדמה קצרה (פרסומת):

לעת עתה, אומַר רק כי זהו מאמר, או לפחות אמור להיות מאמר, שיכול לשנות את חיי כל הגרים בארצנו, להביא שלום בין בני ובנות המשפחה, בין אשה לאישהּ, בין אחים ואחיות, בין שכנים ובין עדות, וכל זאת, רק בזכות השפה שננקוט. אני עדיין שוקד על הניסוח, זוהי טיוטא זמנית ועמכם הסליחה.

מומלץ לקרוא על רקע שירו הנפלא של ארקדי דוכין הנאיבי האחרון או השיר שלי הנה בעל החלומות הזה בא

------------------------------

על צורת דיבור מיוחדת במינה, שאפשר אולי לקרוא לה תגובה יפה אני בא לספר. על דיבור התגובה היפה, למדתי ממאמר בעיתון "מקור ראשון", מאמר המשבח את הספר "המגדל נפרק" של מיכל סגל. הספר שלה מְסַפֵּר על שגיאות מצויות של ילדים קטנים בשפה העברית, ואוסף מאות חידושי לשון שנונים מפיות הקטנטנים. אבל הספר גם מספר לאמהות כיצד הן יכולות לדבר אל ילדיהן הפעוטות ולגרום להם להתאהב בעברית יפה, ובשפה המתוקנת והגבוהה.

כאשר הילד בוכה ואומר: "נפלתי וקיבלתי פצות בידיים", כשתאמרי לו: "אוי מותק!! נפלת!! נפצעת! יש לך פצעים בידיים? יותר מפצע אחד?" את גם מתחברת אליו בלי להתנשא, מראה לו את אהדתך, וגם מלמדת אותו לתקן את דבריו, בדרך הטבעית ביותר, דרך החיקוי.

הנה המשפט שהתחלתי לכתוב, על מנת להסביר את אותו הדבר שכתוב בפסקה הקודמת(!!) אבל בלי תגובה יפה:

כאשר הילד בוכה ואומר: "נפלתי וקיבלתי פצות בידיים",
אם תתקני את דבריו, ותאמרי לו: "אומרים פצעים" - את גם מתנשאת עליו, תמיד יודעת יותר ממנו, ומזלזלת בו, וגם לא מראה בשום אופן ששמעת על נפילתו ובוודאי לא שאת מצטערת איתו על כך.

לשמחתי, הבנתי שאני נופל באותו פח יקוש, מלכודת תרבות הדיבור שלי עצמי, תרבות שמראה את הזלזול שלי בכם הקוראים, למרות שאני אוהב לחשוב שאני בדרך כלל אדם נחמד ולא פוגע באחרים. הנה את אותו הרעיון ממש הצלחתי לנסח באופן שמכבד את האם ומציע לה דרך חיובית לטפל בפעוט או הפעוטה מתוך חיבה ואהבה, ובאותה ההזדמנות להעשיר לפעוט או לפעוטה את השפה.

אפשר להמשיך להיות הישראלי הדוגרי והמחוספס, אפשר להמשיך עם העין הביקורתית, אבל בו בזמן להשיל מאיתנו את הפוגענות, ולאמץ דיבור המשלב בתוכו הוכחות שאנו חשים גם מבעד לדברים ומעבר להם.

בסוף המאמר, שאכתוב בקרוב, אקרא לכם חבריי וקוראיי, להצטרף אלי.

הצטרפו אלי להעמיק ולהרחיב את הדרך הזו. בעיני רוחי אני רואה "תגובה יפה" לתקשורת, למודעות, לתגובות ולתגובנים. מהפכת התגובה היפה!

נוכל לפתח את הרעיון, לפעול לפרסומו - הוכח כבר שפרסום פשוט יכול להשפיע על דור שלם ועל עם שלם ולשנות את התנהגותו מהקצה לקצה. ביפן בה לא הכירו יהלומים כלל, והחתן עם הכלה היו אוכלים מאותה צלחת אורז, בתוך שלש שנים של פרסומות תושביה הפכו לאוכלוסיית צרכני היהלומים השניה בגודלה בעולם כולו! - הספר "נתיב היהלומים" מטיב לספר על כך. ואני, בחלומי, והנה - נוכל להשפיע על עמים שלמים, ואולי גם על דורות העתיד, הצומחים - כך נראה - אל עולם אלים ומנוכר יותר מיום ליום, אך למעשה נובטים בו בכל יום ובכל רגע נבטי טוב הלב והאהדה האמיתיים והעמוקים, ונראים גם הם באותה שעה ממש.

בזכות כתיבת המאמר הזה, אקווה שאהיה גם נאה דורש וגם נאה מקיים.

המשך יבוא...

קישורים חיצוניים עריכה

חזרה לדף עברי דבר עברית!

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית